söndag 22 december 2013

Grå jul i Göteborg

I förmiddags var jag på gudtjänst i min hemförsamling: Smyrnakyrkan i Göteborg. Där uppfördes ett drama eller kanske var det en musikal om att julen är på riktigt och inte någon näpen saga. Det var medverkande från flera olika nationaliter. Det gladde mig. Under två veckor blir det uppehåll i bloggandet, sedan återvänder jag för en slutspurt i Kongo.

Du kan läsa mer om Smyrnakyrkan i Göteborg här.

Innan jag lämnade Panzisjukhuset gick jag in och tittade på lite statistik. Det projekt som jag har förmånen att få leda startade i liten skala med sin första fas den 1 januari 2004. Fram till nu har projektet tagit emot 19000 kvinnor som har varit utsatta för sexuellt våld och 13000 kvinnor som har behövt avancerad gynekologisk vård av andra skäl. Projektet finansieras av ECHO som är EUs organ för humanitära insatser och av PMU som är de svenska pingstförsamlingarnas biståndsorganisation. Tänk vilken nytta som skattepengar och pengar i kollektboxen kan göra.