måndag 13 januari 2014

"Kör, nu då!"

Den kongolesiska pingstkyrkan CEPAC äger och driver fem sjukhus. Störst och mest känt är Panzisjukhuset i Bukavu. Förutom hälso- och sjukvård har CEPAC också ett imponerande arbete inom undervisningssektorn. Alla gudstjänstlokaler och bönecellar ska vi inte tala om. De är näst intill oräkneliga.

I söndags följde jag med en medarbetare till den kyrka där han brukar fira gudstjänst. Det var varmt och högt tryck i sång och dans. Inte min stil precis, men vad gör det? Ingenting.

Det som gör gudstjänsten minnesvärd för mig är vad som hände efter den. Den enkla kyrkan ligger i det slumområde som omger sjukhuset. Det var inte lätt att köra dit. Jag undviker att köra själv, men just den här söndagen gjorde jag det. Det gick bra trots att husen låg tätt och att området mellan dem var en kombination av stig och dike.

På hemvägen blev det tvärstopp, när jag var nästan framme vid stora vägen. En lastbil hade lämpat av en lass sand mitt på ”gatan”. Ingen plats att komma förbi på vänster sida. Ingen plats att komma förbi på höger sida. Det enda jag kom mig för att göra var att klia mig i den obefintliga kalufsen.

Det samlades villiga rådgivare runt bilen och alla hade samma uppmaning: ”Kör!” De förstärkte uppmaningen med gester och glada miner. Jag körde inte.

Några tog spadar och öste undan en del sand på ena sidan. ”Kör, nu då!” Då gjorde jag det och jag tror att jag höll andan, men det gick bra. En Toyota Landcruiser klara mycket. Mer än vad jag tror.
 
Jag ångrar nästan att jag inte hade försökt direkt. Det kanske hade gått. Men jag har ju lovat min fru att vara försiktig. Man ska hålla vad man lovar. Särskilt sin fru.